Łączna liczba wyświetleń

sobota, 8 kwietnia 2023

OBLICZE GOSPODARCZE CZĘSTOCHOWY. Miejska Komunikacja Autobusowa. 1936r

 OBLICZE GOSPODARCZE CZĘSTOCHOWY.

Miejska Komunikacja Autobusowa. 1936r
Jak wiadomo Częstochowa zajmuje obszar 4400 hektarów, a zatem większy, niż obszer Warszawy przed 1916 rokiem. Niektóre przedmieścia, jak naprzykład Raków, Kucelin i Zacisze, odległe są od centrum miasta o kilka kilometrów W tych warunkaćh — a zwłaszcza w okresie wartkiego życia gospodarczego — zagadnienie taniej komunikacji miejskiej musiało być problemem nieprzeciętnej wagi. Mimo to jednak, usunięcie tej bolączki nastąpiło dopiero z dniem 15.1 1929 r., znajdując swoje rozwlęrnnie w uruchomieniu na najważniejszych arterjach 10 ciu autobusów miejskich. Na zakup tych wozów miasto wyasygnowało kwotę zł. 250.000, jako zaliczkę. Eksploatację linij autobusowych prowadziła Gmina we własnym zarządzie do maja 1932 r. włącznie. W tym okresie, ne skutek złych jezdni i często nadmiernego obciążenia, wozy ogromnie niszczeją, a zła gospodarka kierowników MKA. i znaczny spadek liczby pasażerów przynoszą kasie miejskiej wielkie straty. Ostateczny deficyt eksploatacji przez miasto linij autobusowych zamyka się kwotą zł. 757.106,94.

Poczynając od 1.IV.1932 r., stare wozy zostają wycofane z ruchu, zaś komunikacja miejska przechodzi w ręce Polskiego T-wa Samochodowego „Citroen ” Sp. z ogr. odp. W wyniku odpowiedniej umowy dzierżawca zobowiązany został do uruchomięnia 10 ciu własnych nowych wozów. W wypadku spadku w przeciągu miesiąca na danej trasie przeciętnej dziennej frekwencji poniżej 40 proc. frekwencji maksymalnej, T-wu „Citroen” przysługuje prawo stopniowego zmniejszenia ilości kursujących na linji wozów. W razie zaś, gdyby w ciągu 3-ch kolejnych miesięcy frekwencja przeciętna na linji spadła powyżej 30 proc frekwencji maksymalnej, Towarzystwo — nawet w wypadku kursowania tylko jednego wozu — ma prawo trasę zwinąć. Ceny biletów i czasokres dzienny kursowania wozów zostały ustalone w umowie. Za wydzierżawienie garażów miejskich, warsztatów reperacyjnych i pompy benzynowej firma „Citroen” zobowiązała się płacić miastu zł. 500 miesięcznie. Pozatem, jeżeliby dochód brutto, przy pewnej odpowiedniej ilości kursujących wozów, przekraczał określone minimum, Towarzystwo obowiązane jest płacić miastu stawkę, rozpoczynejąrą się od 2 proc i wzrestającą progresywnie do dochodu. Na skutek ogromnego spadku frekwencji, ilość czynnych tras zostaje stopniowo ograniczona i obecnie autobusy kursują tylko na dwu linjach. Wobec ciągłych nalegań T-wa „Citroen ”, motywowanych deficytowem prowadzeniem przedsiębiorstwa, Rada Przyboczna, po wysłuchaniu opinji specjalnie powołanej komisji, uchwaliła w styczniu 1934 r. przyznać firmie, poczynając od lutego 1934 r. subsydjum, polegające na zwolnieniu T -wa od czynszu na dzierżawę garażów i warsztatów oraz za zwrocie opłat za światło i wodę. Przyznanie tego subsydjum o wartości około 750 zł. miesięcznie zostało podyktowane koniecznością utrzymania choćby dwóch obecnie istniejących linij „ A ” i „Z ”. Gdyby Towarzystwo „Citroen ” — jak o tem się mówi — nie zechciało przedłużyć umowy poza czas jej trwania, t. j. poza 31.V.1935 r., Zarząd Miejski, z wiosną, musiałby się poważnie zakrzątnąć, aby znaleźć wyjście z kłopotliwej sytuacji i utrzymać nadal komunikację w mieście. Niżej podajemy kilka liczb porów nawczych, ilustrujących działalność Miejskiej Komunikacji Autobusowej w roku 1929 i 1933.

Żródło: Słowo Częstochowskie : dziennik polityczny, społeczny i literacki. R.6, nr 92 (21 kwietnia 1936) Foto. Pierwszy autobus miejski w Częstochowie - marki Mercedes-Benz (Ze zbiorów Archiwum Państwowego w Czestochowie) 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

„Tkacz" sprzedany na licytacji. 1932r