Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 1 stycznia 2024

Jan Opaliński – malarz, grafik, ilustrator Tarota Magów. Peryskop kulturoznawczy.

 Jan Opaliński – malarz, grafik, ilustrator Tarota Magów. Peryskop kulturoznawczy.

Jan Opaliński – malarz, grafik, ilustrator Tarota Magów.
Poznałem go w Kamienicy Polskiej. Przyjechał ze swoją przyszłą żoną Katarzyną do domu Józefy z Chłądzyńskich Cianciarowej. Spotkanie odbyło się latem „nad basenem”. Do dziś pamiętam Kasię i Jana, młodych, radosnych, trzymających się za ręce (Kasia z kwiatami we włosach). Właśnie wtedy powiadomili mnie o ślubie. Odwiedziłem ich raz w Łodzi w drugiej połowie lat 70. Wiedziałem, że Jan kończył studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (obecnie Akademia Sztuk Pięknych).



Miał już chyba własną pracownię, jeśli dobrze pamiętam na jakimś strychu; zażarcie dyskutowaliśmy o polityce. Małżeństwo Jana i Kasi niestety rozpadło się. Niedawno dowiedziałem się o jego śmierci (zmarł w 2014 r.). Nadrabiając zaległości przejrzałem jego artystyczne dossier. Jego profesorem był Juliusz Narzyński (uczeń sławnego Artura Nachta – Samborskiego), zapewne dlatego posiadał znakomity warsztat, najbardziej podobały mi się jego wspaniałe kobiece akty. Co zaskakujące, zilustrował Tarot Magów Jana Witolda Suligi. Był uznanym i cenionym w środowisku plastycznym twórcą. Uprawiał także grafikę. Miał wiele wystaw, jedną z pierwszych była wystawa w Kairze (w 1978 r.) na Uniwersytecie Amerykańskim. Dzieła Jana Opalińskiego osiągają na aukcjach wysokie ceny.
Dziękuję Izabeli Cianciarze za zgodę na zreprodukowanie dwóch obrazów, które Jan Opaliński stworzył w czasach studenckich, a które wisiały na werandzie domu Jana i Józefy Cianciarów w Kamienicy Polskiej. Jeden przedstawia szkic domu Cianciarów - z werandą (to na tej werandzie rozmawialiśmy z Katarzyną na temat książek z biblioteki w Kamienicy Polskiej), a drugi Górę Kapuścińskiego.
Andrzej Bohdan

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

„Tkacz" sprzedany na licytacji. 1932r