Wymowa kartografii. Kamienica Polska
Fragment mapy Częstochowy ukazujący układ komunikacyjny w rejonie Fabryki „Częstochowianka".
Widać przebieg dwu linii kolejowych: kolei warszawskiej oraz kolei herbsko - kieleckiej z odnogą do huty Towarzystwa Hantke czyli Huty „Częstochowa", zaznaczonej na mapie linią przerywana. W rejonie „Częstochowianki" tory kolei herbskiej biegły wiaduktem nad koleją warszawską; wiadukt został wysadzony przez wycofujących się z miasta Rosjan, w pierwszych dniach sierpnia 1914 r.
Wiadukt 1914r
Nigdy jut nie został odbudowany. Najbardziej interesujące na mapie: „droga do Kamienicy Polskiej" czyli przedłużenie ulicy Krakowskiej. Dlaczego akurat Kamienica Polska została wyróżniona, a nie Wrzosowa, Poczesna czy Koziegłowy? Wydaje się prawdopodobne, że taki zapis jest odzwierciedleniem rangi przemysłowej osady, jaką była na przełomie XIX i XX w Kamienica Polska. Mapa jest fragmentem planu miasta Częstochowy dołączonym do Przewodnika po Częstochowie i okolicy wydanego przez Polskie Towarzystwo Krajoznawcze w 1909 r (Egzemplarz przewodnika udostępniony „Korzeniom" przez Ośrodek Dokumentacji Dziejów Częstochowy Muzeum Częstochowskiego).
Źródło: Kwartalnik ,,Korzenie” nr91 , R XIV, 4/2014r https://czestochowa.wyborcza.pl/czestochowa/51,48725,19598494.html?i=4
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz