Łączna liczba wyświetleń

wtorek, 6 października 2020

Krzemieniak.

 


Kamieniczanie krzemieniakiem nazywają koźlaka czerwonego. Zawsze zastanawiałem się, skąd pochodzi ta nazwa. Nawet w okolicznych wsiach, Jastrzębiu, Poraju, Osinach używano nazwy kozak Jestem zapalonym grzybiarzem i na prawdziwe grzybobranie wybieram się w różne rejony Polski, np. na Kaszuby, Mazury, Pomorze, w rejon Zielonej Góry i na Opolszczyznę. Miejscowa ludność nazywa krzemieniaki różnie: panki, krawce, krasne, rot kapy oraz po prostu kozaki. Wyjaśnienie nazwy nastąpiło w 1983 r Pracując na kopalni „Halemba" w Rudzie śl. otrzymałem skierowanie na wczasy rodzinne do Ostravicy na Morawach. Tam zaprzyjaźniliśmy się z dwoma rodzinami z Pragi, Voracek oraz Śerlc. Często zapraszali nas do udziału w pieszych wycieczkach w góry. Podczas jednej z takich wycieczek mój czeski kolega Honza Voraćek oznajmił mi, że dla niego prawdziwe wczasy są dopiero jesienią, jak wybiera się na grzybobranie. Trafił na mój słaby punkt; zacząłem wypytywać go o szczegóły a przede wszystkim jakie najczęściej zbiera grzyby. Gdy usłyszałem, że krzemieniaki, „byłem w domu". Jest to na pewno żywy dowód naszego związku z osadnictwem czeskim.

Autor: Marian Bednarczyk (Ruda Śląska) Źródło: Kwartalnik ,, Korzenie” , nr41 , R. XII, 2 /2002

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

„Tkacz" sprzedany na licytacji. 1932r