Komunikacja na Rakowie.
Rozwój przemysłu w podmiejskim Rakowie na początku XX w. spowodował napływ ludności w poszukiwaniu pracy. Potrzebna stała się tania komunikacja miejska, która dowiozłaby ogromną rzeszę ludzi do zakładów pracy, usytuowanych na peryferiach miasta. Zwłaszcza Huta „Częstochowa" leżąca w znacznej odległości od miasta potrzebowała sprawnego transportu. Robotnicy z różnych dzielnic Częstochowy oraz z pobliskich wsi dochodzili do zakładów piechotą lub dojeżdżali koleją Warszawsko-Wiedeńską do przystanku Błeszno albo koleją „Herbską" do przystanku Hantke przy ul. Stacyjnej (obecnie nieistniejącej ul. Żurawiej). Z pobliskich dzielnic robotnicy dojeżdżali rowerami.
Pomysł utworzenia Miejskiej Komunikacji Autobusowej przedstawił w kwietniu 1928 r. prezydent Romuald Jarmułowicz. Komunikację miejską uruchomiono dopiero w styczniu 1929 r. na linii z Rakowa na Jasną Górę oraz z Wyczerp na Zacisze. Stanisław Nowak w swoich wspomnieniach pisze: „Początkowo frekwencja publiczności w autobusach była bardzo duża, autobusy stale były przepełnione; każdy autobus, mogący pomieścić normalnie 20 osób, przewoził po 30 i więcej osób" [...]. W styczniu 1932 r. spółka Citroen uruchomiła dwie linie autobusowe: linię „A” Rynek Wieluński — Raków oraz linię „Z" z Nowego Rynku do Zacisza 116.
Wg rozkładu jazdy pierwszy autobus z Rynku Wieluńskiego do Rakowa wyruszał o godzinie 7.10 by po 35 minutach jazdy przybyć na przystanek w rakowskim rynku o godzinie 7.45, skąd bez żadnego postoju odjeżdżał, po zabraniu pasażerów o godzinie 7.45, by na Nowym Rynku być o godzinie 8.07, a na Rynku Wieluńskim o godzinie 8.20. Ostatni autobus z Rakowa odchodził o 20.35, a z Rynku Wieluńskiego o godzinie 20.00 117.
Firma postanowiła od nowego 1934 r. zlikwidować wszystkie linie autobusowe, Pozostawiając jedynie linię „A" do Rakowa, skracając jednak jej długość tylko do Nowego Rynku 118. Młodzież rakowska dojeżdżająca do szkół w Częstochowie wolała dojeżdżać po-ciągiem z przystanku Błeszno, ponieważ tak dobrano rozkład jazdy, że była w mieście 20 minut po godzinie 800, a zajęcia w szkole zaczynały się od godziny 900. Prywatnym koncesjonariuszom było jednak daleko do tworzenia sieci komunikacyjnej z prawdziwego zdarzenia. Przedsiębiorstwo Miejskiej Komunikacji Autobusowej dzierżawione przez
Stowarzyszenie Kierowców w 1938 r. pozostawiło jedynie linię „A" (Raków - Parki Miejskie), która była dochodową linią przynoszącą 220 zł zysku dziennie 119.
W latach okupacji komunikacja miejska nie istniała. Ostatecznie kres ich działalności kładzie wybuch II wojny światowej. 116 APC.z., Mag.Cz., sygn. 6274. 117 ,,Goniec Częstochowski" 1932 (17 I ), nr 13. 118 ,,Goniec Częstochowski" 1934 (30 III), nr 73.s. 3.
119 ,,Goniec Częstochowski" 1938 (11 IX), nr 208.s. 7. ,,Goniec Częstochowski" 1938 (11 IX), nr 208.s. 7. Źródło: Roman Sitkowski ,,RAKÓW DZIEJE CZĘSTOCHOWSKIEJ DZIELNICY”. Dziedzictwo historyczne i kulturowe na przestrzeni wieków, Tom I, Częstochowa-Raków 2018r, str 206- 208
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz