Czołg FT-17 napotkany w wojsku przez p. Tadeusza Ficenesa
W wojsku p.Tadeuszy Ficenes (siedzi w koszu motocyklowym ) .Lata 30-te.Z albumu rodzinnego p.Nowotnych .Udostępniła p.Hanna Nowotna . Po koloryzacji. W tle czołg Renault FT (M 1917FT)
Czołg Renault FT (M 1917FT) został skonstruowany w 1916 r. i był pierwszym w świecie masowo produkowanym nowoczesnym czołgiem lekkim. Francuzi podejmowali próby modernizacji tych wozów lecz nie przynosiło to efektu. Do Polski 120 czołgów tego typu przybyło z Francji w 1919 roku wraz z Armią Polską gen. J. Hallera. W latach dwudziestych zakupiono we Francji jeszcze 35 czołgów. Wśród zakupionych czołgów było 6 wozów TSF z radiostacją.W Centralnych Warsztatach Samochodowych w Warszawie zbudowano 27 Czołgów Renault FT 17 ze zwykłych blach żelaznych. W 1926 roku zbudowano czołg dymotwórczy jednak po próbach poligonowych nie został wprowadzony do produkcji. Czołg lekki Renault uzbrojony był w armatę kal.37mm lub km Hotchkiss wz.14 kal. 7,5 mm. Pancerz w poszczególnych częściach pojazdu miał różną grubość. Kadłub z przodu, po bokach i z tyłu miał pancerz o grubości 16mm. Drzwi kierowcy i górna część kadłuba miały pancerz grubości 8 mm, a dno 5 mm. Grubość pancerza wieży wynosiła 16-22 mm. Napęd czołgu stanowił silnik gaźnikowy Renault o mocy 35 KM. Prędkość maksymalna 7,8 km/h. Masa bojowa 6,5 t z km lub 6,7 t z działem. W latach 30. kilkadziesiąt czołgów Renault wówczas już przestarzałych sprzedano Hiszpanii i Chinom. W 1939 roku Wojsko Polskie posiadało 102 czołgi Renault FT 17.
Czołgi te znajdowały się na wyposażeniu 2. batalionu pancernego, stacjonującego w Żurawicy koło Przemyśla (70 egz. w tym 12 wozów żelaznych używanych do szkolenia). Czołgi tego typu przystosowano do poruszania się po torach kolejowych jako drezyny pancerne, znajdowały się na wyposażeniu 1. dywizjonu pociągów pancernych w Legionowie i 2. dywizjonu pociągów pancernych w Niepołomicach koło Krakowa (po 16 wozów). We wrześniu 1939 roku 2 bpanc wystawiła m.in. trzy kompanie czołgów Renault FT 17 111, 112, 113 (łącznie 45 wozów). Kompanie 112 i 113 brały udział w obronie Brześcia nad Bugiem przed atakującymi miasto i tamtejszą twierdze wojskami niemieckimi . Kilkanaście czołgów FT 17 które po zakończeniu mobilizacji pozostały w Żurawicy , włączono do improwizowanego oddziału pancernego i użyto go w obronie Przemyśla. W 1939 roku były to już bardzo przestarzałe i mocno wyeksploatowane czołgi. Służyły jedynie do wspierania piechoty w ataku . Ponosiły jednak duże straty i w większości zostały zniszczone lub porzucone przez swoje załogi . Ponownie Czołgi Renault FT 17 trafiły w ręce żołnierzy polskich w marcu 1940 roku we Francji. 1 i 2 batalion Czołgów oraz Centrum Wyszkolenia Broni Pancernej otrzymały łącznie 42 wozy, przy czym były one mocno zużyte i pozbawione uzbrojenia !
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz