Zakład Budowy Maszyn „Osiny”. Materiały źródłowe, strona www.korwinow.com
W sensie formalnym, „w papierach” Kopalnia Rudy Żelaza „Osiny” przestała istnieć w związku z Zarządzeniem Nr 12 Org. 77 Ministra Hutnictwa z dnia 30 czerwca 1977 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie aktualizacji aktu erekcyjnego Kopalni Rudy Żelaza „Osiny”.
Zmieniono nazwę KRŻ „Osiny” na Przedsiębiorstwo Budowy Maszyn „Osiny”. Pod taką formą organizacji PBM „OSINY” przetrwało pół roku.
1.01.1978 roku powołano nowy twór przemysłowy - Kombinat Budowy Maszyn „Częstochowa”, który swoją organizacją obejmował trzy przedsiębiorstwa: PBM „Osiny”, ZGH „Sabinów” oraz KRŻ „Grodzisko”.
KBM „Częstochowa” tworzyły trzy zakłady:
Z1 - ZBM „Kłobuck”
Z2 - ZBM „Sabinów”
Z3 - ZBM „Osiny”
ZBM „Osiny” w tym okresie to trzy wydziały produkcji metalowej, zaczynające swoją działalność na początku lat 70-tych XX wieku, jeszcze w strukturach KRŻ „Osiny”.
Wydział W-31 „Cylindrów” w Poraju Wydział ten powstał przede wszystkim po działalności pieców prażalnych, w których poprzez prażenie wzbogacano rudy żelaza.
W latach 70-tych staraniem dyrektora KRŻ „Osiny” Andrzeja Adamskiego pozyskano z Świdnickiej Fabryki Wagonów produkcję cylindrów hamulcowych dla potrzeb produkcji wagonów kolejowych.
Przez ponad dwadzieścia lat produkcja różnych typów cylindrów była podstawową dla tego wydziału.
Na wydziale tym w różnych okresach pracowało od 200 do 400 osób.
Wydziałem w latach 1978 - 1992 kierowały następujące osoby: Musialik Mirosław, Nemś Edmund, Kulawik Waldemar.
Karta Katalogowa cylindra
Wydział W-32 „Pneumatyki” w Borku Wydział ten powstał na bazie byłych warsztatów remontowych, świadczących usługi remontowe dla wszystkich kopalń KRŻ „Osiny”.
Podobnie jak w przypadku cylindrów dyrektor Andrzej Adamski w Ministerstwie Przemysłu Ciężkiego załatwił przekazanie z ówczesnej Fabryki Maszyn Budowlanych w Warszawie im. Ludwika Waryńskiego produkcji elementów transportu pneumatycznego. Pod potrzeby tej produkcji warsztaty remontowe w Borku zostały na początku lat 70-tych w zasadniczy sposób rozbudowane.
Elementy pneumatyki, zbiorniki ciśnieniowe, odżużlacze, filtry tkaninowe, torfowe, podajniki komorowe, odmulacze, konstrukcje różnych typów były zasadniczą produkcją tego wydziału. Na wydziale tym, podobnie jak na wydziale cylindrów w różnych okresach pracowało od 200 do 400 osób.
Wydziałem w latach 1978 - 1992 kierowały następujące osoby: Nowak Eugeniusz, Rokosa Marek, Strzelczyk Daniel, Kołodziejczyk Bogdan, Krok Zdzisław.
Karta katalogowa podajnika komorowego
Wydział W-33 „Nadwozi” w Nowej Wsi Wydział ten powstał na terenach powierzchni byłej Kopalni Rud Żelaza „Tadeusz II”.
Wydział W-33 był największym wydziałem produkcji metalowej. W szczytowym okresie produkcji pracowało na nim około 600 osób. Na wydziale produkowano nadwozia samochodowe różnych typów, między innymi: „Osinobus”, pogotowie techniczne, furgon i wiele innych.
Były to wyroby opracowane technicznie od samego początku w „Osinach”. Pierwsze „Osinobusy” wykonano na własne potrzeby, dowozu górników z okolicznych miejscowości do pracujących kopalń. Pierwsza produkcja Osinobusów - Stonek realizowana była jeszcze w latach 60-tych w Borku.
1 stycznia 1972 roku był przełomowym w produkcji nadwozi samochodowych w Nowej Wsi. Przeniesiono tam z Borku produkcję osinobusów do nowo wybudowanej hali produkcyjnej nr 2.
Pod koniec tego roku hala produkcyjna nr 2 była także gotowa do produkcji. W roku tym wyprodukowano 355 osinobusów. Łącznie, w całym okresie produkcji, wyprodukowano około 8 000 osinobusów.
Wydziałem latach 1978-92 kierowali: Lenartowicz Marian, Patorski Andrzej, Brzęczek Henryk, Kocjan Zdzisław, Kukla Włodzimierz, Knapik Włodzimierz, Skowron Zdzisław.
Karta katalogowa osinobusa
Karta katalogowa samochodu pożarniczego GBM
Wydział W-34 „Barakowozów” w Dębowcu
Wydział ten powstał później, bo w 1982 roku, na terenie nadszybia kopalni Dębowiec. Na wydziale tym produkowano dachy plastikowe do kabin ciągnikowych oraz barakowozy.
W maksymalnym okresie zatrudnienia, tj. w 1984 roku, na wydziale pracowało do 100 osób.
Wydziałem kierowali: Brzęczek Henryk, Kulawik Waldemar, Ordon Marian.
Karta katalogowa Barakowozu
W 1985 roku ZBM „Osiny” zatrudniał 1.334 pracowników, wykonał plan w 109 % na ogólną wartość 1.549 mld ówczesnych złotych.
Największym wydziałem był wtedy W-33, który dawał pracę 389 osobom.
Najmniejszą komórką organizacyjną zakładu była stołówka zakładowa, która zatrudniała 6 osób.
Na emeryturę w tymże roku przeszło 5 osób, a czterech pracowników zmarło.
W 1985 roku zakład prowadził kolonie letnie w Bolkowie, Polanicy, Kołobrzegu i Gdańsku. Wysłano także 21 dzieci na kolonie zagraniczne do CSRS i Węgier.
Przygotowano i rozprowadzono paczki noworoczne dla 972 dzieci.
Sprowadzono i rozprowadzono dla załogi 140 ton ziemniaków.
Zorganizowano zabawę sylwestrową dla 200 osób.
Dyrektorami ZBM „Osiny” byli:
- naczelnymi:
Schabowski Marek,
Marcinkowski Zygmunt,
Ziółkowski Witold,
Kocjan Zdzisław,
Kukla Włodzimierz.
- zastępcami ds. produkcji:
Drab Stanisław,
Ziółkowski Witold,
Kocjan Zdzisław,
Kukla Włodzimierz.
- zastępcami ds. ekonomicznych:
Ficenes Henryk,
Matląg Leon,
Dróżdż Zbigniew.
Lata 70/80. Pracownicy wydziału W-33 na boisku sportowym w Poczesnej, w czasie rozgrywek wewnątrz wydziałowych w piłkę nożną. Siedzą na trawie od lewej: Zbigniew Majchrzak, Bolesław Górecki, Marian Dobosz, Stanisław Drab, Witold Gorgól, Marek Brzozowski.
Lata 70/80. Drużyna piłki nożnej wydziału W-33 w Poczesnej, w czasie rozgrywek zakładowych. Stoją od lewej: Stanisław Kowalski, Eugeniusz Sarnat, Ireneusz Bączek, Wiesław Caban, ... Skowron, Kucają: Kazimierz Jabłoński, Edward Kozłowski, Leszek Masłoń, Zdzisław Wójcik.
Lata 70/80. Drużyna ZBM „Osiny” na zawodach międzyzakładowych w Kroczycach. Stoją od lewej: Pani ... Dobosz, Stanisław Kowalski, Eugeniusz Sarnat, o/n, Tadeusz Wachowicz, Mirosław Dobosz. Kucają: o/n, Edward Kozłowski, o/n, Wojciech Janik.
Lata 70/80. Wydział „Nadwozi” Stoją od lewej: Wiesław Organa, Michał Grabałowski, Zdzisław Brzozowski, Eliasz Nowak, o/n, Zenon Kondys, Franciszek Chądzyński.
Autor: Szczepan Szumera
Źródło: http://www.korwinow.com/index/Zak%C5%82ad-Budowy-Maszyn-%E2%80%9EOsiny%E2%80%9D/d/33/p/552 http://www.korwinow.com/index/Wydzia%C5%82-W-31-w-Poraju/d/33/p/551 http://www.korwinow.com/index/Wydzia%C5%82-W-32-w-Borku/d/33/p/550 http://www.korwinow.com/index/Wydzia%C5%82-W-33-w-Nowej-Wsi/d/33/p/549 http://www.korwinow.com/index/Wydzia%C5%82-W-34-w-D%C4%99bowcu/d/33/p/548 http://www.korwinow.com/index/Ciekawostki/d/33/p/547
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz